Privacy en Google Analytics 4: gebruik van stand-alone waardecheck en webwinkel widget
Wist je dat de webwinkel widget, Brainbay en Matrixian Waardechecks van DatHuis volledig voldoen aan de AVG-privacywetgeving? In deze blog vertellen we je er alles over. Gebruik je Google Analytics voor de waardecheck of de webwinkel widget? Dan is het belangrijk om deze blog te lezen om te blijven meten terwijl je voldoet aan de privacyregels.
Webwinkel widget
DatHuis heeft ervoor gezorgd dat je de webwinkel widget via jouw cookiebanner of Consent Management Platform (CMP) kunt integreren conform de AVG en Consent Mode V2. Dat betekent onder andere dat tracking met Google Analytics 4 pas mogelijk is als de gebruiker hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven via jouw cookiebanner. Installeer ons script om consent voor je webshop widget door te geven. Doe je dit niet, dan ontvang je geen gegevens van de webwinkel widget in Google Analytics!
Vraag je geen toestemming en/of geef je die niet door aan de webwinkel wiget, dan wordt er geen data van de webwinkel widget doorgegeven aan Google Analytics!
Meer info: Helpdesk
Stand-alone Brainbay en Matrixian Waardechecks
Gebruik je de Brainbay of Matrixian Waardechecks stand-alone versies op mijnwaardecheck.nl? Dan verschijnt er automatisch een cookiebanner waar de bezoeker expliciet toestemming moet geven voor het gebruik van cookies. Heb je jouw eigen Google Analytics 4-property gekoppeld bij de instellingen en geeft de gebruiker toestemming voor analysecookies via de cookiebanner, dan wordt alle data doorgegeven. Geeft de gebruiker geen toestemming, dan ontvang je alleen geëxtrapoleerde data.
Meer info: Helpdesk
Consent Management Platform (CMP)
Een CMP, oftewel een Consent Management Platform, is een softwareoplossing die bedrijven helpt bij het beheren van de toestemming van gebruikers voor het verzamelen en verwerken van hun persoonlijke gegevens op een website. Een CMP regelt bijvoorbeeld de cookiebanner waarmee gebruikers toestemming kunnen geven of weigeren voor het gebruik van cookies en andere trackingtechnologieën. Gebruikers kunnen specifieke voorkeuren aangeven, zoals welke soorten cookies ze toestaan (bijvoorbeeld strikt noodzakelijke, prestatie-, functionele en marketingcookies).
Bekende CMP’s zijn: Cookiebot, Complianz, One Trust, TrustArc en Didomi.
Privacy en Google Analytics
Google heeft Consent Mode v2 gelanceerd. Met Consent Mode v2 kun je basisgegevens over gebruikersinteracties verzamelen zonder toestemming voor het plaatsen van cookies. Wanneer er geen toestemming is gegeven, verzamelt het systeem geanonimiseerde gegevens die inzicht kunnen geven in algemene trends en websiteprestaties, zonder individuele gebruikers te identificeren.
Als gebruikers geen toestemming geven voor analytische cookies, zal Google Analytics 4 (GA4) proberen om bepaalde statistieken te extrapoleren door gebruik te maken van data modeling technieken. Hoewel deze methoden nuttig zijn om een algemeen beeld van gebruikersgedrag te krijgen, hebben ze beperkingen en kunnen ze onnauwkeurigheden bevatten. Het is dus belangrijk om deze gegevens met de nodige voorzichtigheid te interpreteren, vooral bij lage bezoekersaantallen.
Heb je een Consent Management Platform (CMP) dat goed is geconfigureerd voor de webwinkel widget middels het script? Dan zal de data netjes worden doorgegeven, maar pas nadat de bezoeker expliciet toestemming heeft gegeven. Dit zal echter niet iedereen doen, waardoor je mogelijk minder data zult meten dan voorheen.