Makelaardij

8 tips voor het vinden van de beste verkoopmakelaar

Het is niet makkelijk om een goede makelaar te vinden.

Zodra je hebt besloten om je huis te verkopen, begint de zoektocht naar een makelaar. Maar wat kenmerkt een goede makelaar? En waar kan je deze vinden?

De meeste mensen kopen hooguit 3 á 4 keer een huis in hun leven. Het verkopen van je huis is dus een bijzondere transactie. Daarom is het verstandig goed geadviseerd te worden door een makelaar met kennis en ervaring.

Blijf in beeld bij mensen met verhuisplannen!

In beeld blijven kan door regelmatig te bellen, maar dat wordt niet op prijs gesteld! Tegenwoordig kun je heel positief in beeld blijven via e-mail. Relevante e-mailings met antwoorden op vragen waar mensen op dat moment mee zitten worden hooggewaardeerd en uitstekend gelezen.

1. Check het serviceniveau van de makelaars

Een goede makelaar kan wel 5% meer opleveren bij verkoop. Er zijn steeds meer makelaars die huizenverkopers proberen te verleiden met een vast laag tarief. Laat je hierdoor niet te veel afleiden. Zeker niet wanneer een iets hoger tarief zichzelf terugverdient.

Een makelaar moet de tijd voor je nemen. Een (te) goedkope makelaar kan je vragen een deel van de werkzaamheden zelf uit te voeren, zoals bezichtigingen. Het is daarom aan te raden een full-service makelaar te nemen. Dit is een makelaar die je tijdens het gehele proces begeleid en alle activiteiten uit handen neemt, dus ook de bezichtigingen voor zijn rekening neemt.

 

2. Beloon een makelaar op basis van prestatie

Makelaars werken op basis van een tarief genaamd ‘courtage’. Dat is een percentage van de verkoop die zij ontvangen als betaling. Over het algemeen ligt dit tussen de 1% en 2%.

Er is echter een probleem met dit systeem.

Stel je bent in het bezit van een huis ter waarde van €300.000. Bij een tarief van 1% zal de makelaar bij verkoop €3000 ontvangen. Als de makelaar zijn best doet en het huis voor €310.000 weet te verkopen, levert dat jou €10.000 op! Echter, de makelaar zal het slechts €100 meer opleveren.

Dit probleem is nog groter als er een vast tarief van bijvoorbeeld €1000 wordt afgesproken. De makelaar zal proberen het huis zo snel mogelijk te verkopen, in plaats van tegen een zo hoog mogelijke prijs.

Met een prestatiebeloning wordt dit probleem opgelost. De makelaar zal dan een sterkere prikkel hebben om de hoogste haalbare verkoopprijs te realiseren.

Voorbeeld

Stel je spreekt een basistarief af van 0,9%. Bij verkoop boven de waarde van het huis krijgt de makelaar een extra beloning van 0,2%.

Als de makelaar nu de woning ter waarde van €300.000 verkoopt levert hem dat €2700 op. Bij verkoop voor €310.000 levert hem dat €3410 op. Dat is €710 meer. Een aantrekkelijk vooruitzicht voor de makelaar, terwijl de huiseigenaar €10.000 extra tegemoet kan zien (minus de €710 extra voor de makelaar).

Bij de meeste makelaars is het tarief alleen te achterhalen door in gesprek te gaan. Tijdens het gesprek zal er onderhandeld worden over een tarief.

 

3. Let op de kosten

Vraag wat is inbegrepen in het tarief. Er kan sprake zijn van opstartkosten en annuleringskosten. Let ook op diensten die niet inbegrepen zijn bij het tarief en afgenomen moeten worden tegen een meerprijs.

Zodra je een tarief ziet staan in het woningrapport, dan staan daar de annuleringskosten en opstartkosten bij. Een makelaar die geen annuleringskosten in rekening brengt werkt op basis van ‘no cure no pay.’

Daarnaast wordt met icoontjes aangegeven of een makelaar een gratis waardebepaling aanbiedt.

 

4. Controleer lidmaatschap van een vereniging

Alleen al in Amsterdam zijn er meer dan 500 makelaars actief, waarvan grofweg de helft lid is van de drie grote makelaarsverenigingen, NVM, VBO en VastgoedPro.

Sinds 2001 is ‘makelaar’ geen beschermde titel meer. Zonder enige (kwaliteits-)controle kan iedereen zich makelaar noemen. Echter, een makelaar kan niet zomaar lid worden van een makelaarsvereniging. De NVM bijvoorbeeld hanteert strenge eisen rondom kwaliteit, dienstverlening, advies en vakkennis.

Werk daarom altijd met een makelaar die lid is van een van de drie grote makelaarsverenigingen. DatHuis werkt alleen met makelaars die lid zijn van een van de drie bovengenoemde verenigingen.

 

5. Ga voor ervaring in jouw buurt

De markt is erg versnipperd. Hiervan verkopen grootste 10 makelaars xx% van de huizen. Maar dat betekent zeker niet dat een groot kantoor in jouw buurt veel ervaring heeft.

Omdat marktdynamiek nogal kan verschillen, is het goed om te kijken welke makelaars het meest actief zijn in je buurt.

BrinkBorgh bijvoorbeeld, is een makelaar met een herkenbaar profiel in Amsterdam Zuid en Oud West.

De ‘heatmap’ hierboven laat zien dat deze makelaar veel ervaring heeft in Amsterdam Zuid.

 

6. Een makelaarsketen vergroot het aanbod bij doorstromen

Als je van plan bent te gaan kopen is het handig om bij een makelaar klant te zijn die onderdeel is van een keten. De omvang van het aanbod is tezamen groter dan het aanbod van een individuele makelaar en kan dus helpen sneller een geschikt koophuis te vinden.

 

7. Vraag naar marketing activiteiten

Vraag aan een makelaar altijd welke marketing activiteiten hij/zij gaat ondernemen om een zo groot mogelijk bereik te hebben.

Het is ook heel waardevol om te kijken welke objecten een makelaar voorheen heeft verkocht. Is bijvoorbeeld de kwaliteit van de advertentie goed? Vaak kan je dit zien op Funda of vergelijkbare website. Vergeet niet goed te kijken naar de kwaliteit van het fotomateriaal.

 

8. Ga met minimaal 2 makelaars in gesprek

Het is belangrijk om naast bovengenoemde criteria ook een klik te hebben met een makelaar. Je zit nergens aan vast totdat je een ‘opdracht tot dienstverlening’ hebt getekend. Ga dus met minimaal 2 makelaars in gesprek.

Daarnaast is het natuurlijk handig om met een makelaar te werken die kantoor houdt in jouw buurt.

Vergeet niet te vragen hoe hij jou informeert gedurende de verkoop.

Succes!

Joel Konijn
Joel Konijn
Gratis starten