Makelaardij

Levert een waardecheck op je site verkoop- en aankoopopdrachten op?

Brainbay heeft onderzocht of de brainbay Waardecheck van DatHuis, NVM-makelaars daadwerkelijk helpt. Ofwel: overtuigt het consumenten om daadwerkelijk de stap tot verkoop of aankoop te maken?

Om de effectiviteit van de tool te bepalen, heeft brainbay geanalyseerd welke waardechecks zijn gedaan op adressen die recent op Funda zijn geplaatst. Daaruit blijkt dat ongeveer 15% van alle woningen die zijn opgezocht, ook op Funda te vinden zijn.

De meeste waardechecks vinden plaats voorafgaand aan plaatsing op Funda

De uitkomsten worden nog interessanter wanneer we verder inzoomen op deze groep consumenten. “Er is een groep die een mogelijke verkoop overweegt”, aldus David Mintjes, verantwoordelijk voor New Business bij brainbay. “Tijdens de oriëntatiefase wil je graag een eerste beeld van je woningwaarde, de waardecheck biedt dit. Vervolgens kan de makelaar je helpen met deskundig advies.”

In de uitkomsten zien we dit proces zeer sterk terugkomen. Meer dan de helft van de waardechecks wordt gedaan tot 20 dagen voordat de woning op funda wordt geplaatst. “Deze groep komt via de website van de makelaar in contact en is interessant voor mogelijke verkoopbegeleiding”, aldus David. Tot 20 dagen voor plaatsing op funda is er juist een sterke afname, wat te verklaren valt doordat het verkoopproces al in gang is gezet. Wat ook opvalt is de korte piek van waardechecks van potentiële kopers kort nadat de woning op Funda is geplaatst. “Ook deze groep is interessant voor de NVM-makelaar, in de vorm van toekomstige aankoopbegeleiding.

David: “Het is lastig om binnen één jaar al conclusies te trekken. Echter zien we als voordeel voor de makelaar dat er interessante leads binnenkomen zowel voor verkoop als aankoop. Deze leads worden vervolgens gestructureerd in het Marketing Automation Platform van DatHuis en kunnen gemakkelijk worden omgezet tot klant.

Henk Poldervaart van DatHuis: “Een mooi resultaat. Onze Waardechecks dragen bij aan de doorstroming van de woningmarkt en laten zien dat het zeer effectieve leadtools zijn die echt verkoop- en aankoopopdrachten opleveren.

"Onze Waardechecks dragen bij aan de doorstroming van de woningmarkt en laten zien dat het zeer effectieve leadtools zijn die echt verkoop- en aankoopopdrachten opleveren"

Waarvoor gebruiken mensen de waardecheck?

Ook is onderzocht waarom consumenten een waardecheck opvragen. In 46% van de gevallen willen mensen zich oriënteren. Daarnaast geeft 33% al direct aan dat zij hun huis willen verkopen en 13% geeft aan dat zij een huis willen kopen. De overige 8% vraagt een waardecheck om de hypotheek over te sluiten, te willen verbouwen of de WOZ-waarde te willen checken.

Wil je ook leads ontvangen via je eigen website en wil je meer weten over de waardecheck? Plan dan een vrijblijvende demo met Vinoo, of neem contact met ons op.

Gratis starten